Hej !
Vi börjar med repetition av gårdagen.
Vilka begrepp använde vi ?
Hur ser sambandet ut mellan radie och omkrets ?
Hur ser sambandet ut mellan diameter och omkrets ?
Om du dividerar cirkelns omkrets med dess radie så är kvoten alltid ......... ? De här talet kallas för .... ?
Vi räknar på cirklar:
A ) Radie = 3 dm Omkrets ?
B ) Diameter 4 dm Omkrets ?
C ) Omkrets = 15 dm Diameter ?
D ) Omkrets = 18 dm Radie ?
Vi börjar med repetition av gårdagen.
Vilka begrepp använde vi ?
Hur ser sambandet ut mellan radie och omkrets ?
Hur ser sambandet ut mellan diameter och omkrets ?
Om du dividerar cirkelns omkrets med dess radie så är kvoten alltid ......... ? De här talet kallas för .... ?
Vi räknar på cirklar:
A ) Radie = 3 dm Omkrets ?
B ) Diameter 4 dm Omkrets ?
C ) Omkrets = 15 dm Diameter ?
D ) Omkrets = 18 dm Radie ?
- Kort division med hjälp av tärningar ( Kom ihåg genvägarna: halva, fjärdedelar o femtedelar till tiondelar )
- Hur många olika sätt ? ( NP 6 )
Arbeta systematiskt:
- Använd papper o penna eller praktiskt material ( tärningar, färgat papper )
- Börja med två saker och sedan med tre.
- Hur många olika sätt fann du för tre saker ? Skriv upp dessa och fundera på vad som händer om du ska placera in ett fjärde föremål.
- Hur många olika sätt finns det för fem föremål ?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar