Uppstart
Vad kommer du ihåg om tid ?
Fyll i det som saknas:
1 dygn = ...... timmar
1 timma ( h ) =......... minuter
1 minut = ...... sekunder ( s )
1 timma ( h ) = ......... sekunder ( s )
0,5 h = ______ min
0,2 h = ______ min
Bilden visar ett diagram. I diagrammet finns en röd linje, en graf.
.
Eget arbete
Arbete i boken s.110 - 119
Avslut
Sammanfattning av dagens lektion
Fyll i det som saknas:
1 dygn = ...... timmar
1 timma ( h ) =......... minuter
1 minut = ...... sekunder ( s )
1 timma ( h ) = ......... sekunder ( s )
0,5 h = ______ min
0,2 h = ______ min
Bilden visar ett diagram. I diagrammet finns en röd linje, en graf.
Vi ska lära oss att tolka och förstå diagram som visar både sträcka och tid.
Arbetspass
Gemensam genomgång
Diagrammet har två tallinjer.
På den liggande, vågräta linjen läser vi av tiden i antalet sekunder
Den stående lodräta linjen visar sträckan ( hur långt vi har förflyttat oss i antal meter )
Grafen ( röda linjen ) består av massa små punkter ( koordinater ) som alla visar sambandet mellan sträckan och tiden.
Parvis arbete
Grafen ( röda linjen ) består av massa små punkter ( koordinater ) som alla visar sambandet mellan sträckan och tiden.
Parvis arbete
Vi tänker oss att det handlar om en cykeltur som består av tre händelser, hur vill ni placera de händelserna i diagrammet ?
A ) Jag cyklar hemifrån
B ) Jag vilar
C ) Jag cyklar hem igen
Frågor:
1.Hur långt cyklar jag totalt ?
B ) Jag vilar
C ) Jag cyklar hem igen
Frågor:
1.Hur långt cyklar jag totalt ?
2.Hur länge vilar jag ?
3.När cyklar jag jag med högst hastighet ?
.
Eget arbete
Arbete i boken s.110 - 119
Avslut
Sammanfattning av dagens lektion
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar