Vi har tåguppgiften kvar
Uppstart
Vi har kvar en av uppgifterna från provet. Ni ska få pröva att lösa liknande uppgifter där vi försöker använda olika problemlösningsstrategier.
Arbetspass
Gemensam genomgång
Vi prövar att förenkla uppgiften. tanken är att vi då kan hitta de räknemetoder som krävs för att lösa uppgiften. Vi försöker också att använda bildstöd.
Ett tåg som är 100 meter långt har en hastighet som är 10 meter / sekund.
Hur lång tid tar det för tåget att passera en tunnel som är 900 meter långt.
1 ) Rita en enkel bild där tåget precis ska åka in i tunneln.
2 ) Sätt ut måtten på tunneln och tåget samt hastigheten på tåget.
3 ) Rita en bild där hela tåget just passerat genom tunneln. Sätt ut måtten som förut.
4 ) Hur långt har tåget nu förflyttat sig ( tänk dig att du är lokföraren )
5 ) Använd SVT-triangeln.
Parvisa samtal
Likheter och skillnader med uppgiften från provet ?
Arbete med uppgiften, miniräknare tillåten.
Avslut
Sammanfattning av lektionen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar