fredag 8 november 2019

Sträcka, tid och rörelse

Uppstart


Vad kommer du ihåg om tid ?

Fyll i det som saknas:

1 dygn = ...... timmar

1 timma ( h ) =......... minuter

1 minut = ...... sekunder ( s )

1 timma ( h ) = ......... sekunder ( s )

0,5 h = ______ min

0,2 h = ______ min

Bilden visar ett diagram. I diagrammet finns en röd linje, en graf.

Bildresultat för sträcka tid diagram
Vi ska lära oss att tolka och förstå diagram som visar både sträcka och tid.

Arbetspass

Gemensam genomgång

Diagrammet har två tallinjer.

På den liggande, vågräta linjen läser vi av tiden i antalet sekunder

Den stående lodräta linjen visar sträckan ( hur långt vi har förflyttat oss i antal meter )

Grafen  ( röda linjen ) består av massa små punkter ( koordinater ) som alla visar sambandet mellan sträckan och tiden.

Parvis arbete

Vi tänker oss att det handlar om en cykeltur som består av tre händelser, hur vill ni placera de händelserna i diagrammet ?
A ) Jag cyklar hemifrån
B ) Jag vilar
C ) Jag börjar cykla hemåt igen

Frågor:
1.Hur långt cyklar jag totalt ?
2.Hur länge vilar jag ?
3.När cyklar jag jag med högst hastighet ?


Bildresultat för sträcka tid diagram.

Eget arbete

Uppgift 1
https://www.matematikxyz.com/larare/ewExternalFiles/X%20AB%20085%20Ra%CC%88kna%20med%20tid%201.pdf

Uppgift 2
https://www.matematikxyz.com/larare/ewExternalFiles/X%20AB%20086%20Ra%CC%88kna%20med%20tid%202.pdf

Uppgift 3
Arbete i boken s.110 - 119

Avslut
Sammanfattning av dagens lektion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar