Uppstart
Målet med lektionen är att du kan använda positionssystemet när du ska multiplicera med 10, 100 och 1000
Arbetspass
Gemensam genomgång
Rita 10 positionsrutor och sätt ut decimaltecken i mitten
Vi bygger ett tal och använder tiosidig tärning. Tärningen kastas 5 gånger och varje siffra ska sedan placeras i positionssystemet.
Arbetspass
Gemensam genomgång
Rita 10 positionsrutor och sätt ut decimaltecken i mitten
Vi bygger ett tal och använder tiosidig tärning. Tärningen kastas 5 gånger och varje siffra ska sedan placeras i positionssystemet.
- Första siffran placeras i tiotalspositionen
- Andra siffran placeras i entalspositionen
- Tredje i tiondelspositionen
- Fjärde i hundradelspositionen
- Femte siffran i tusendelspositionen
Metod
När vi multiplicerar med 10 ökar värdet på alla siffror med 10 vilket betyder att siffran byter position och flyttas ett steg åt vänster.
Multipliktion med hundra är samma sak som 10 X 10. Alla siffror flyttar därför två positioner åt vänster.
Multipliktion med tusen är samma sak som 10 X 10 X 10. Alla siffror flyttar därför tre positioner åt vänster.
Eget / parvis arbete
Uppgift 1
Genomför multiplikation med 10 , 100 och 1000. Utgå från talet som vi byggt på tavlan.
Uppgift 2
Räkneuppgifter med facit. Öva multiplikation med 10, 100 och 1000. Klicka här !
Uppgift 3
Öva mer i X-boken på sidan 63 - 66. Välj vilken nivå du vill starta på. Om du vill så är det okej att börja på nivå 4.
Avslut
Sammanfattning av lektionen.
Uppgift 2
Räkneuppgifter med facit. Öva multiplikation med 10, 100 och 1000. Klicka här !
Uppgift 3
Öva mer i X-boken på sidan 63 - 66. Välj vilken nivå du vill starta på. Om du vill så är det okej att börja på nivå 4.
Avslut
Sammanfattning av lektionen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar