måndag 18 augusti 2014

Uppstart matematik år 7

Hej o välkomna till matte i år7!

De två första veckorna kommer vi att variera vårt arbete med mycket praktisk matematik och olika uppgifter som ni ska lösa tillsammans i grupper.

Vi kommer att lära oss mer om  olika geometriska figurer, mönster , taluppfattning/talförståelse, repetera multiplikationstabellen, göra olika uppskattningar, räkna ut sträckor med hjälp av en cykel och gå tipspromenador ( Geoquiz )

Arbetssätt under läsåret:
  • Praktisk matematik
  • Problemlösning i grupp
  • Lärarledda genomgångar
  • Eget arbete med givna uppgifter 
  • Samtal i smågrupper och helklass
Fokus på!
  • Att matematik är kul!
  • Att alla vågar och vill försöka
  • Att vi lär tillsammans
Dagens lektion:

Geometriska figurer

Mål: Kunna forma och känna till egenskaper hos kvadrat, romb och rektangel. Kunna beräkna area och omkrets av kvadrat och rektangel. 

Material: Hopprep, meterstav och mobiltelefon.

Grupparbete 4-5 i varje grupp.



  1. Forma en kvadrat med hjälp av åtta hopprep. Beräkna area och omkrets.
  2. Ta reda på vad en romb är. Vilka likheter och skillnader är det mellan en romb och en kvadrat
  3. Forma en romb. Beräkna omkrets och area av romben.

  1. Forma en rektangel med hjälp av åtta hopprep. Beräkna omkretsen och arean.
  2. Forma en rektangel med största möjliga area. Vilka mått har den?
  3. Forma en rektangel med hälften så stor area. Vilka mått har den?
  1. Om ni hinner! Forma en rektangel med minsta möjliga area. Vilka mått har den?





1 kommentar: