De två första veckorna kommer vi att variera vårt arbete med mycket praktisk matematik och olika uppgifter som ni ska lösa tillsammans i grupper.
Vi kommer att lära oss mer om olika geometriska figurer, mönster , taluppfattning/talförståelse, repetera multiplikationstabellen, göra olika uppskattningar, räkna ut sträckor med hjälp av en cykel och gå tipspromenador ( Geoquiz )
Arbetssätt under läsåret:
- Praktisk matematik
- Problemlösning i grupp
- Lärarledda genomgångar
- Eget arbete med givna uppgifter
- Samtal i smågrupper och helklass
Fokus på!
- Att matematik är kul!
- Att alla vågar och vill försöka
- Att vi lär tillsammans
Dagens lektion:
Geometriska figurer
Mål: Kunna forma och känna till egenskaper hos kvadrat, romb och rektangel. Kunna beräkna area och omkrets av kvadrat och rektangel.
Material: Hopprep, meterstav och mobiltelefon.
Grupparbete 4-5 i varje grupp.
Grupparbete 4-5 i varje grupp.
- Forma en kvadrat med hjälp av åtta hopprep. Beräkna area och omkrets.
- Ta reda på vad en romb är. Vilka likheter och skillnader är det mellan en romb och en kvadrat
- Forma en romb. Beräkna omkrets och area av romben.
- Forma en rektangel med hjälp av åtta hopprep. Beräkna omkretsen och arean.
- Forma en rektangel med största möjliga area. Vilka mått har den?
- Forma en rektangel med hälften så stor area. Vilka mått har den?
- Om ni hinner! Forma en rektangel med minsta möjliga area. Vilka mått har den?
cirkel
SvaraRadera