Uppstart
Vi ska börja att förbereda oss inför prov. Provet är fredag den 12:e oktober, om två veckor.
Vi har kvar " avrundning " och överslagsräkning. Början av kapitel två handlar om multiplikation och division med 10, 100 och 1000 och det jobbade vi mycket med förra läsåret. Jag hoppas att ni kommer ihåg det mesta av det vi gjorde då men vi kommer att hinna repetera även det.
Arbetspass
Gemensam startuppgift
Beräkna: 4 / 5 - 0,68 4 / 5 + 3 / 4 + 1 / 2
Metod: Skriv om talen till decimalform.
Gemensam genomgång
Avrundning används när du vill skriva ett svar med färre antal siffror.
Det avrundade talet ger dig ett närmevärde. Ett svar där du valt att plocka bort siffror i slutet av talet.
Exempel:
Avrunda 4,7 till ett heltal.
Metod
- Heltal betyder att vi ska skriva närmaste heltalet till 4,7.
- 4,7 ligger närmast 5
- Svar: Vi avrundar 4,7 till 5
Avrunda 4,5 till ett heltal.
Metod
- Heltal betyder att vi ska skriva närmaste heltalet till 4,5.
- 4,5 ligger mitt emellan 4 och 5. Vi ska avrunda uppåt.
- Svar: Vi avrundar 4,5 till 5
Avrunda 4,73 och avrunda till tiondelar.
Metod
- Avrunda till tiondelar betyder att vi ska skriva svaret med en decimal
- 4,73 ligger närmare 4,7 än 4,8
- Svar: Vi avrundar 4,73 och skriver 4,7
Avrunda 4,55 och avrunda till tiondelar
Metod
- Avrunda till tiondelar betyder att vi ska skriva svaret med en decimal
- Ska vi svara 4,5 eller 4,6 ?
- Ligger det mitt emellan så väljer vi att avrunda uppåt.
Parvis / eget arbete
https://www.proprofs.com/quiz-school/story.php?title=avrundning_35A
Arbete i X-boken s.39 - 45
Arbete i X-boken s.39 - 45
Avslut
Uppföljning Quizresultat
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar