måndag 3 september 2018

Upptällningar subtraktion och addition

Uppstart

Vi följer upp arbetsblad 1:5 och repeterar uppställning vid subtraktion.
 
Men först: Kan du hitta felen ?
 
2, 4 - 1,6 = 1,2     ( Störst först ? )
 
8,12 - 0,1 = 8,11  ( Decimaltecknet ? )
 
3,12 - 1,89 = 2,77 ( Första termen överst ? Störst först ? )
 

Arbetspass

Arbetsblad 1:5  Gemensam rättning. Parvis samtal om en av uppgifterna. Skriv svar på lapp.
 
 
Gemensam genomgång
 
Hur ställer vi upp en multiplikation ? En faktor är ensiffrig.
 
  1. Placera faktorerna ovanpå varandra med jämn högerkant. De ensiffriga faktorn placeras under den andra faktorn. ( Placeraalltid  talet med flest antal siffror överst )
  2. Börja multiplicera höger till vänster.
  3. Produkten mer än 10 ? . Skriv tiotalssiffran som minnessiffra ( placeras till höger om den ensiffriga faktorn )
  4. Gör nästa multiplikation och kom ihåg att addera minnessiffran
  5. Gör ett överslag innan du bestämmer dig för svaret.
Eget arbete

Arbeta med multiplikationerna i arbetsbladet. Skriv av dem i ditt häfte. ( använd baksidan av ditt räknehäfte om du behöver hjälp med gångertabellen )

Börja med uppgifterna.   3   29   30    34     46    59    67
 
 
Arbete i X-boken s.11 - 14
 

Avslut

Sammanfattning
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar