Uppstart
Vi följer upp arbetsblad 1:5 och repeterar uppställning vid subtraktion.
Men först: Kan du hitta felen ?
2, 4 - 1,6 = 1,2 ( Störst först ? )
8,12 - 0,1 = 8,11 ( Decimaltecknet ? )
3,12 - 1,89 = 2,77 ( Första termen överst ? Störst först ? )
Arbetspass
Arbetsblad 1:5 Gemensam rättning. Parvis samtal om en av uppgifterna. Skriv svar på lapp.
Gemensam genomgång
Hur ställer vi upp en multiplikation ? En faktor är ensiffrig.
- Placera faktorerna ovanpå varandra med jämn högerkant. De ensiffriga faktorn placeras under den andra faktorn. ( Placeraalltid talet med flest antal siffror överst )
- Börja multiplicera höger till vänster.
- Produkten mer än 10 ? . Skriv tiotalssiffran som minnessiffra ( placeras till höger om den ensiffriga faktorn )
- Gör nästa multiplikation och kom ihåg att addera minnessiffran
- Gör ett överslag innan du bestämmer dig för svaret.
Eget arbete
Arbeta med multiplikationerna i arbetsbladet. Skriv av dem i ditt häfte. ( använd baksidan av ditt räknehäfte om du behöver hjälp med gångertabellen )
Börja med uppgifterna. 3 29 30 34 46 59 67
Arbeta med multiplikationerna i arbetsbladet. Skriv av dem i ditt häfte. ( använd baksidan av ditt räknehäfte om du behöver hjälp med gångertabellen )
Börja med uppgifterna. 3 29 30 34 46 59 67
Arbete i X-boken s.11 - 14
Avslut
Sammanfattning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar